fbpx

Optimizacija zaliha u malim i srednjim poduzećima: Kako preživjeti “savršene oluje”?

Sjećate se kad smo prije nekoliko godina pričali o optimizaciji zaliha i kako treba smanjiti troškove držanja zaliha? Svi smo tada bili pametni. Lean je bio mantra, a držanje većih zaliha se smatralo gotovo herezijom moderne logistike.

A onda je došla 2020. Pa 2022. Pa 2024… I svaki put kad pomislimo da smo uhvatili ritam i uspostavili optimalne zalihe, dogodi se neka nova “savršena oluja” koja poljulja temelje našeg planiranja.

Oluje, sirevi i carine

Evo zanimljivog primjera iz tekućih događanja – talijanski proizvođači sira trenutno masovno zakupljuju skladišne prostore u SAD-u i žurno povećavaju zalihe, sve u strahu od najavljenih Trumpovih carina. Zvuči logično, zar ne? Ali što ako se tarife ne uvedu? Ili se uvedu samo djelomično? Ostaju im prekomjerne zalihe koje generiraju troškove, a sir nije plastika – ima svoj rok trajanja.

Ovo me podsjeća na onu staru izreku da je nemoguće da je “vuk sit, ovce na broju“. Problem je što u današnjem volatilnom svijetu moramo hraniti sve gladnije vukove, a istovremeno očuvati stado. Drugim riječima, kako održati optimalne zalihe kad nam svako malo neki novi poremećaj u lancu opskrbe sugerira da ih povećamo?

Nekoliko stvari koje trebamo uzeti u obzir:

  1. Možda je vrijeme da redefiniramo što znači “optimalno”. Optimalne zalihe više nisu najniže moguće zalihe, već one koje nam omogućavaju stabilnost u nestabilnim vremenima.
  2. Umjesto jednostavne formule min-max zaliha, trebamo složenije modele koji će uzeti u obzir geopolitičke rizike, moguće poremećaje u lancima opskrbe i tržišne volatilnosti.
  3. Fokus treba biti na fleksibilnosti. Bolje je imati sustav koji se može brzo prilagoditi promjenama, nego onaj koji je “savršeno” optimiziran za jedno stanje koje možda više nikad nećemo imati.
  4. Data analytics postaje ključan. Ne možemo predvidjeti sljedeću “savršenu oluju”, ali možemo biti bolje pripremljeni analizom podataka i trendova.

Jurnjava za teoretskim optimumom ili gradnja otpornih sustava?

Sve ovo nas dovodi do fundamentalnog pitanja – je li u današnjem svijetu konstantnih disrupcija uopće moguće održavati optimizirane zalihe u klasičnom smislu? Možda je vrijeme da prestanemo juriti za teoretskim optimumom i počnemo graditi robusnije sustave koji će biti otporni na šokove.

I to je sve važnije za mala i srednja poduzeća. Moja klijentica Marina iz tog sektora, nedavno mi je rekla: “Stalno mi govore da trebam optimizirati zalihe, ali kako to napraviti kad ne znam što me čeka iza ugla?”

Nije ona jedina s ovom dilemom. Mnogi vlasnici I direktori malih i srednjih poduzeća se osjećaju kao da plešu na žici – s jedne strane pritisak za optimizacijom troškova, a s druge potreba za sigurnosnim zalihama u nesigurnim vremenima.

Pogotovo je to izazovno kad imate 50-100 zaposlenih koje morate platiti svaki mjesec, bez obzira na to kakva “oluja” hara tržištem (savršena ili ne). Tu nema prostora za eksperimente – svaka odluka o zalihama direktno utječe na novčani tok, a time i na opstanak poduzeća.

Što može napraviti manje ili srednje poduzeće?

1. Prestanite kopirati velike igrače

  • Njihova “optimalna” razina zaliha nije vaša optimalna razina
  • Oni imaju resurse i mogu podnijeti rizike koje vi ne možete

2. Fokusirajte se na ključne proizvode

  • Napravite segmentaciju svojih proizvoda
  • Različite strategije zaliha za različite kategorije

3. Gradite odnose s dobavljačima

  • U krizama, osobni odnosi često znače više od ugovora
  • Razmislite o partnerstvima s lokalnim dobavljačima kao backup opciji
  • Budite transparentni o svojim izazovima i planovima

4. Koristite tehnologiju koju već imate

  • Većina ERP sustava ima osnovne alate za upravljanje zalihama
  • Excel je i dalje moćan alat ako ga znate koristiti
  • WMS je danas uvjet bez kojeg se ne može u skladištu
  • Počnite pratiti trendove – čak i jednostavna analiza povijesnih podataka može pomoći

5. Budite fleksibilni s financiranjem

  • Razmislite o različitim opcijama financiranja zaliha
  • Možda je bolje platiti nešto više za kredit nego riskirati stockout
  • Istražite mogućnosti ranije plaćanje dobavljačima uz popust

Ključno je razumjeti da “optimalne zalihe” nisu univerzalan koncept. Za poduzeće poput Marininog, koje ima 50-100 zaposlenih i promet od €5-20 milijuna, optimalna razina zaliha je ona koja omogućava:

·       Dovoljno sigurnosti da se prebrode disrupcije

·       Održavanje zadovoljavajuće razine usluge kupcima

·       Očuvanje radnih mjesta i stabilnosti poslovanja

·       Blagi utjecaj na cash flow

Zaključak

Umjesto da jurite za teoretskim optimumom, fokusirajte se na izgradnju sustava koji je dovoljno robustan da preživi nove “savršene oluje”, a opet dovoljno fleksibilan da se prilagodi kada se situacija smiri.

I zapamtite – bolje je imati malo “previše” zaliha i spavati mirno, nego se buditi u 3 ujutro u strahu od stockouta koji bi mogao ugroziti cijelo poslovanje.

Jer jedna stvar je sigurna – živimo u doba kada je jedina konstanta promjena, a svaka nova “savršena oluja” nas podsjeća da moramo biti spremni na neočekivano.

#SupplyChain #Logistics #InventoryOptimization #MSP #RiskManagement #SupplyChainResilience

Ako smatrate da je ova informacija zanimljiva, korisna ili relevantna za vaše poslovne kolege, puno bi mi značilo da ga podijelite ili repostate. Unaprijed veliko hvala!

Uzroci lošeg Cash flowa su uzroci mrtvih zaliha. Kroz iskustvo u raznim kompanijama i kroz razgovore sa odgovornim ljudima i anketa koje sam proveo u kompanijama, nastao je ovaj CASH FLOW KATALOG. Zapravo nema puno novih stvari pod suncem pa sve uzroke zaliha možemo podijeliti na nekoliko kategorija. Prva kategorija se odnosi na nabavu i na odnose sa dobavljačima. Zatim imamo kategoriju uzroka koja se odnosi na proizvodnju i karakteristike materijala. Nadalje imamo grupaciju uzroka nastalih kroz prodajne aktivnosti i odnose s kupcima. Neki uzroci su povezani sa tržištem dok je zadnja kategorija vezana uz strategiju, politiku i organizaciju poduzeća.

Na ovom LINKU možete naći ovaj skraćenu verziju Cash flow kataloga. Za punu verziju javite se na info@logiko.hr. sa predmetom Zanima me puna verzija Cash flow kataloga.

Komentiraj