Planiranje scenarija

“Antonio je za Nelt dizajnirao i proveo radionicu Izrade scenarija (za top menadžment) sa ciljem podizanja nivoa svesti, na kojoj smo definisali kostur scenarija i koji će imati sveobuhvatne koristi za sistemsko razumevanje, operativno vođenje i jačanje otpornosti lanca snabdevanja…”

Robert Jenovai (Direktor) & Mihajlo Trebaticki (Menadžer integrisanog planiranja), Nelt Srbija

Put do scenarija vodi preko modeliranja i strategije:

Da zaokružimo cijelu priču, moramo imati tri elementa kako bi mogli upravljati sa lancem opskrbe i svojom sudbinom: 

  1. Model koji je donekle vjerna slika i prilika vašeg lanca opskrbe, 
  2. Strateška pitanja 
  3. Scenarije koji u sebi sadrže kritične komponente ili utjecaje na uspjeh vaše kompanije, koja je vjerojatnost da se ta situacija dogodi, sustav ranog upozorenja za svaki scenarij (kako bi znali da se to događa) i mjere koje treba poduzeti kako bi se izbjegle negativne posljedice.

Najbolji način za predvidite budućnost je da ju kreirate.” 

Peter Drucker

Peter Drucker je jednom napisao: „Najbolji način za predviđanje budućnosti je da se ona kreira.“ Jedan od najboljih načina za kreiranje budućnosti je planiranje pomoću scenarija. Planiranje scenarija je alat za strateško upravljanje koji pomaže organizacijama da se pripreme za neizvjesnu budućnost istraživanjem raspona mogućih budućnosti i njihovog potencijalnog utjecaja na organizaciju. Uključuje stvaranje i analizu različitih scenarija koji se mogu dogoditi i planiranje za svaki od njih. Ovaj pristup može pomoći organizacijama da donose bolje odluke, smanjuju rizik i prepoznaju prilike.

Ono što preporučam svojim klijentima je da razrade modele koji će vjerno oslikavati njihov lanac opskrbe, kako bi na osnovu modela mogli donositi što bolje odluke. Dakle, model lanca opskrbe sadrži sve detalje, sudionike, resurse, inpute i outpute te odnose među njima. On može reagirati na isti način kao i original pa nam služi kao ‘sandbox’ (pješčanik) u kojem se možemo igrati sa raznim scenarijima. 

Svaki menadžer ima ili bi trebao imati svoje „čudovište iz ormara“ u obliku pitanja koja su povezana sa sudbinom poduzeća, a zbog kojih gube san. Danas, kada smo svjedoci raznih poremećaja na tržištu ta pitanja su sve brojnija.


Nedavni Supply Chain poremećaji koji nas podsjećaju da moramo biti budni:


Pitanja koja vam ne daju spavati mogu uključivati (ali nisu ograničena samo na njih):

  • Što ako ostanemo bez glavnog kupca ili što ako izgubimo 30 ili 50% prihoda?
  • Što ako cijena energije (struja plin, diesel) poraste za 3, 4 ili 5 puta?
  • Što ako nam roba, sirovine ili neke ključne komponente kasne 3, 6 ili 9 mjeseci ili nam ključni dobavljač skroz otkaže isporuke?
  • Što ako vam otkaže linija proizvodnje koja je odgovorna za trećinu ili polovicu kapaciteta?
  • Što ako cijena rada poraste ili ne možemo naći nove talente?

„Nije lako razmišljati o ovim pitanjima dok moramo kontinuirano gasiti sitne požare na sve strane“, reći ćete, Ili „Ne želim razmišljati o tim katastrofičnim scenarijima na koje ionako ne mogu utjecati“. Kao prvo vi vrlo dobro znate da su ovo zapravo samo izgovori. I kao drugo, možda će to biti novost za vas: Na ove stvari možete utjecati!


Razlike između scenarija, prognoza i vizija:

SCENARIJI

  • Moguća, vjerojatna budućnost temeljena na neizvjesnosti
  • Ilustracija rizika
  • Kvalitativni ili kvantitativni
  • Moramo znati što odlučujemo
  • Rijetko se koristi
  • Snažne u srednjoročnim do dugoročnim perspektivama te srednje do visoke neizvjesnosti

PROGNOZE

  • Vjerojatne budućnosti na temelju određenih odnosa
  • Skriva rizike
  • Kvantitativne
  • Moramo se usuditi odlučiti
  • Svakodnevno se koristi
  • Snažan u kratkoročnoj perspektivi i nizak stupanj neizvjesnosti

VIZIJE

  • Željena budućnost temeljene na vrijednostima
  • Skrivaju rizike 
  • Obično kvalitativne
  • Prožimaju energijom
  • Relativno često se koristi
  • Funkcioniraju kao okidači za dobrovoljnu promjenu

Razvoj strateških opcija za svaki scenarij uključuje identificiranje najprikladnijeg načina djelovanja za organizaciju u svakom scenariju i implikacije za strategiju i poslovanje organizacije. Strateške opcije trebale bi biti fleksibilne i prilagodljive te uzeti u obzir potencijalne kompromise između različitih prioriteta i ciljeva.

Cilj izrade scenarija:

Ukratko, planiranje scenarija vrijedan je alat za organizacije da se pripreme za neizvjesnu budućnost. Identificiranjem pokretačkih snaga promjena, razvojem i analizom različitih scenarija te razvojem strateških opcija, organizacije mogu donositi bolje odluke, smanjiti rizik i identificirati mogućnosti. 

  • strateška konverzacija
  • definiranje nesigurnih elemenata ili istraživanje vanjskog okoliša u cjelini
  • razumijevanje okoline 
  • testiranje trenutnih strategija u mogućim scenarijima

Prednosti scenarija u odnosu na tradicionalno planiranje:

Source:  Scenario Planning by Mats Lindgren and  Hans Bandhold


Za kompanije koji žele nešto više

naručite inhaus radionicu!

Kroz ovu interaktivnu radionicu naučit ćete prepoznati pokretačke snage koje utječu na budući poslovni kontekst, razmotriti današnje implikacije, suočiti se s neizvjesnošću, dizajnirati različite scenarije, testirati trenutne strategije na njih i postati sigurniji u volatilnom okruženju.

Kako dizajnirati scenarije?

Izrada scenarija

“Naručite inhaus radionicu Planiranje scenarija za svoju kompaniju da vaši menadžeri mogu identificirati, predvidjeti i prevladati prepreke koje se nalaze pred vama u budućnosti te da unaprijedite strateško razmišljanje i otpornost vaše kompanije na tel. +385 91 222 0123 ili na mail: info@logiko.hr.” 

LOGIKO TIM