fbpx

Cash-Flow vs. zalihe

Materijal kao resurs je bio uvijek važan pa i sada trošak materijala čini veliki dio ukupnih troškova u proizvodnim i distributerskim (trgovačkim) kompanijama. Nekoliko je pitanja koja si postavljaju naši klijenti vezano za ovaj resurs:

  • Koliko je optimalan naš asortiman? – S jedne strane ovdje možete gledati na asortiman vaših proizvoda koji sve više raste i širi se po nekontroliranoj stopi, što i nije toliki problem. Problem je u tome da se onaj dio asortimana koji se pokaže kao slijepa ulica ne eliminira nego i dalje životari na policama dućana i skladišta i troši ostale naše resurse (prostor, ljudski rad i kapacitete).
  • Koliki su nam nabavni troškovi? – Ogroman je utjecaj nabavne cijene na ukupni profit poduzeća – ako smanjimo nabavne troškove za samo 10% možemo povećati profit i za 50%.  
  • Kolike su optimalne zalihe? – Na kraju sve to završi na zalihama i one ćine produkt cijelog asortimana, cijena i količina. Mnogi klijenti nas angažiraju za smanjenje zaliha iako u fazi optimizacije moramo se dotaknuti i ostalih elemenata. Optimizacija zalha je odlična vježba za definiranje i poravnanje strategije poduzeća, komunikaciju među odjelima te za određivanje prioriteta.

Kako pomažemo u oslobađanju cash-flow potencijala u vašem poduzeću:

  1. Optimizacija asortimana – Na osnovu alata Cash-Flow Indexa izračunavamo koji je Cash-Flow potencijal vaših zaliha. Zatim kroz pomno razrađen postupak utvrđujemo koliki potencijal imaju pojedini artikli da generiraju profitabilan rast.
  2. Fokus – Prilagođavamo strukturu zaliha sa potrebama stvarne prodaje i tržišta i uspostavljamo fokus na onaj dio asortimana koji ima prodajni potencija te nivo zaliha prilagođavamo željenom nivou raspoloživosti.
  3. Rješavanje uzroka zaliha – Pomažemo u pronalaženju i eliminaciji uzroka mrtvih i nekurentnih zaliha.
  4. Smart Order – Uspostavljamo metodu Pametne narudžbe kroz definiciju optimalnih zaliha prema prilagođenoj matrici zaliha, definiramo optimalne količine i frekvenciju naručivanja.
  5. Sustav ranog upozorenja – Uvodimo sustav ranog upozorenja (Early Warning System) u nekoliko koraka i uspostavljamo proces za eliminaciju mrtvih zaliha prije nego one to postanu
  6. Kontinuirano rješavanje mrtvih zaliha – Ugradnja metoda za rješavanje mrtvih zaliha kako bi one postale dio svakodnevnog upravljanje zalihama

Kroz iskustvo u raznim kompanijama i kroz razgovore sa odgovornim ljudima iz različitih odjela i sektora te na osnovu anketa koje sam proveo u kompanijama, nastao je ovaj CASH FLOW KATALOG. Zapravo nema puno novih stvari pod suncem pa sve uzroke zaliha možemo podijeliti na nekoliko kategorija. Prva kategorija se odnosi na nabavu i na odnose sa dobavljačima. Zatim imamo kategoriju uzroka koja se odnosi na proizvodnju i karakteristike materijala. Nadalje imamo grupaciju uzroka nastalih kroz prodajne aktivnosti i odnose s kupcima. Neki uzroci su povezani sa tržištem dok je zadnja kategorija vezana uz strategiju, politiku i organizaciju poduzeća.

Na ovom LINKU možete naći ovaj skraćenu verziju Cash flow kataloga. Za punu verziju javite se na info@logiko.hr. sa predmetom Zanima me puna verzija Cash flow kataloga.


Rješavanje problema neoptimalnih zaliha

Rješavanje problema je donošenje odluka o tome što treba napraviti da bi se problem koji je nastao u prošlosti ispravio i/ili spriječio u budućnosti. Dakle, možemo na to gledati na osnovu dva kriterija: vremenske dinamike (prošlost i budućnost) te dubine rješavanja (rješavanje uzroka ili posljedica). Ova matrica zorno prikazuje međusobne odnose ova dva kriterija te nam daje i putokaz za najkvalitetniji način rješavanja (u donjem primjeru) problema prevelikih zaliha:



CASE STUDY:

Unaprjeđenje cash-flowa – Zoo Hobby d.o.o.:

Tehnike za unaprjeđenje cash-flowa kroz optimizaciju zaliha koje nam je gospodin Antonio Zrilić pomogao implementirati su značajno pomogle shvatiti strukturu vezanih zaliha, njihovu stvarnu alokaciju, vrijednost, te preduvjete za postavljanje strategije upravljanja asortimanom.

U suradnji s gosp.Zrilićem razvili smo specifičnu metodu upravljanja zalihama, prioritizaciji artikala, ulaganja resursa u bitno, te optimizaciji cijelog procesa.

Njegovo razumijevanje specifičnog područja je bilo ključno u organizaciji podataka, osmišljavanju metode i primjeni novog modela rada. Iako svi elementi promjene nisu još završeni, bez njegove pomoći ne bi mogli napraviti iskorak i pokrenuti procese koji mogu imati dugotrajne pozitivne učinke na nivo usluge, kvalitetu rada i optimizaciju vezanih novaca

“…dramatično nam je unaprijedio cash-flow…”

Edvard Varda, Direktor, Zoo Hobby

Optimizacija zaliha – Husqvarna (Drezga d.o.o.):

“Na osnovu rada sa LOGIKO metodom upravljanja zalihama zalihe su smanjene za 20%, a smanjenje troškova logistike i nam je pomoglo da premostimo recesiju koja je dolazila.

još važnija je činjenica da je uz smanjenje troškova istovremeno porastao nivo usluge prema kupcima. Postavljanje modela naručivanja, omogućilo je rasterećenje operativne nabave dugotrajnog i zamornog postupka naručivanja. Sada trošimo dvostruko manje vremena na naručivanje.

Likvidnost tvrtke je sačuvana te nam je u turbulentnom razdoblju recesije bila osigurana stabilnost. Najveći benefit koji smo dobili u suradnji sa g. Zrilićom je taj da sada mi upravljamo zalihama i troškovima. Kao zaključak, preporučujemo gospodina Zrilića i tvrtku LOGIKO svima koji vide optimizaciju zaliha kao način unaprijeđenja svog poslovanja.”

“…Čitava logistika je sada u funkciji strategije i ciljeva poduzeća…”

Arijana Drezga, direktorica Drezga d.o.o. (HUSQVARNA)

Svi se slažemo da je Cash-Flow krvotok poduzeća i da je krajnji cilj poslovanja da se gotovina koju smo uložili u biznis ponovo vrati u gotovinu. Ovaj ciklus gotovine me neizmjerno podsjeća na ciklus koji se događa u prirodi – led se topi na određenoj temperaturi i pretvara u vodu; voda isparava u plinovito stanje; zatim ponovo pada u obliku vode na zemlju i nakon pada temperature ponovo se pretvara u led.


Da li znate?
Da operativnu imovinu poduzeća možete podijeliti u tri agregatna stanja?


  • Gotovina – čvrsto agregatno stanje, koje je cilj cijelog poslovnog ciklusa. Sve što radimo u poduzeću je usmjereno ka proizvodnji i maksimizaciji imovine mjerene u gotovini. Kada neka kompanija želi preuzeti drugu kompaniju, kako se mjeri vrijednost kompanije? Mjeri se tako da se procijeni koliko će kompanija koju želimo kupiti moći generirati gotovine u sljedećih 5-10 godina, a ne koliko vrijede zgrade i ostala imovina.
  • Zalihe – tekuće agregatno stanje jer zalihe su nešto manje tvrdo stanje, ali je barem na našem skladištu i imamo ga „pod kontrolom“. Zapravo, samo imamo osjećaj da je to imovina, a zapravo prema definiciji imovine, zaliha nije imovina jer nije u funkciji. U funkciji je tek kada je prodana ili na neki drugi način upotrjebljena (npr. u proizvodnji)
  • Potraživanja – plinovito agregatno stanje i ono zaslužuje da se posebno pozabavimo metodama za pretvaranje ovog plinovitog stanja u čvrsto stanje gotovine

Nazovite konzultanta i riješite nedoumice, probleme i izazove ODMAH! Na tel. +385 91 222 0123 ili na mail: info@logiko.hr. Ugodan nastavak dana!

LOGIKO TIM