Materijal kao resurs je bio uvijek važan pa i sada trošak materijala čini veliki dio ukupnih troškova u proizvodnim i distributerskim (trgovačkim) kompanijama. Nekoliko je pitanja koja si postavljaju naši klijenti vezano za ovaj resurs:
- Koliko je optimalan naš asortiman? – S jedne strane ovdje možete gledati na asortiman vaših proizvoda koji sve više raste i širi se po nekontroliranoj stopi, što i nije toliki problem. Problem je u tome da se onaj dio asortimana koji se pokaže kao slijepa ulica ne eliminira nego i dalje životari na policama dućana i skladišta i troši ostale naše resurse (prostor, ljudski rad i kapacitete).
- Koliki su nam nabavni troškovi? – Ogroman je utjecaj nabavne cijene na ukupni profit poduzeća – ako smanjimo nabavne troškove za samo 10% možemo povećati profit i za 50%.
- Kolike su optimalne zalihe? – Na kraju sve to završi na zalihama i one ćine produkt cijelog asortimana, cijena i količina. Mnogi klijenti nas angažiraju za smanjenje zaliha iako u fazi optimizacije moramo se dotaknuti i ostalih elemenata. Optimizacija zalha je odlična vježba za definiranje i poravnanje strategije poduzeća, komunikaciju među odjelima te za određivanje prioriteta.
Kako pomažemo u oslobađanju cash-flow potencijala u vašem poduzeću:
- Optimizacija asortimana – Na osnovu alata Cash-Flow Indexa izračunavamo koji je Cash-Flow potencijal vaših zaliha. Zatim kroz pomno razrađen postupak utvrđujemo koliki potencijal imaju pojedini artikli da generiraju profitabilan rast.
- Fokus – Prilagođavamo strukturu zaliha sa potrebama stvarne prodaje i tržišta i uspostavljamo fokus na onaj dio asortimana koji ima prodajni potencija te nivo zaliha prilagođavamo željenom nivou raspoloživosti.
- Rješavanje uzroka zaliha – Pomažemo u pronalaženju i eliminaciji uzroka mrtvih i nekurentnih zaliha.
- Smart Order – Uspostavljamo metodu Pametne narudžbe kroz definiciju optimalnih zaliha prema prilagođenoj matrici zaliha, definiramo optimalne količine i frekvenciju naručivanja.
- Sustav ranog upozorenja – Uvodimo sustav ranog upozorenja (Early Warning System) u nekoliko koraka i uspostavljamo proces za eliminaciju mrtvih zaliha prije nego one to postanu
- Kontinuirano rješavanje mrtvih zaliha – Ugradnja metoda za rješavanje mrtvih zaliha kako bi one postale dio svakodnevnog upravljanje zalihama
Vaši besplatni materijali:
Kroz iskustvo u raznim kompanijama i kroz razgovore sa odgovornim ljudima iz različitih odjela i sektora te na osnovu anketa koje sam proveo u kompanijama, nastao je ovaj CASH FLOW KATALOG. Zapravo nema puno novih stvari pod suncem pa sve uzroke zaliha možemo podijeliti na nekoliko kategorija. Prva kategorija se odnosi na nabavu i na odnose sa dobavljačima. Zatim imamo kategoriju uzroka koja se odnosi na proizvodnju i karakteristike materijala. Nadalje imamo grupaciju uzroka nastalih kroz prodajne aktivnosti i odnose s kupcima. Neki uzroci su povezani sa tržištem dok je zadnja kategorija vezana uz strategiju, politiku i organizaciju poduzeća.
Na ovom LINKU možete naći ovaj skraćenu verziju Cash flow kataloga. Za punu verziju javite se na info@logiko.hr. sa predmetom Zanima me puna verzija Cash flow kataloga.
Rješavanje problema neoptimalnih zaliha
Rješavanje problema je donošenje odluka o tome što treba napraviti da bi se problem koji je nastao u prošlosti ispravio i/ili spriječio u budućnosti. Dakle, možemo na to gledati na osnovu dva kriterija: vremenske dinamike (prošlost i budućnost) te dubine rješavanja (rješavanje uzroka ili posljedica). Ova matrica zorno prikazuje međusobne odnose ova dva kriterija te nam daje i putokaz za najkvalitetniji način rješavanja (u donjem primjeru) problema prevelikih zaliha:
Prošlost | Budućnost | |
---|---|---|
Uzroci | Korektivne akcije Zajedničke edukativne radionice •Uključiti multidisciplinarne timove (logistike, nabave i prodaje) •Simulacije supply chaina •Zajednički detektirati kritične točke | Preventivne akcije Sistemi koji će onemogućiti deficite u budućnosti ·Konkretniji S&OP i Precizniji forecast ·Sistem ranog upozorenja (Sistem semafora ) za NPI ·Proširene focus grupe (principali i veliki kupci) |
Posljedice | Adaptivne akcije Sistemsko rješavanje deficita koje se tiču svih •Protresanje asortimana •Pretvaranje mrtvih zaliha u gotovinu,„čistači rokova” •Focus grupe (nabava, prodaja i logistika) | Akcije “za svaki slučaj” Upravljanje neizvjesnošću ·Rješavanje deficita u budućnosti ako se dogode ·Izrada Scenarija koji se bave neizvjesnim događajima, -testiranje trenutne strategije na njih i -izbjegavanje zamki tih scenarija u budućnosti |
CASE STUDY:
Unaprjeđenje cash-flowa – Zoo Hobby d.o.o.:
Tehnike za unaprjeđenje cash-flowa kroz optimizaciju zaliha koje nam je gospodin Antonio Zrilić pomogao implementirati su značajno pomogle shvatiti strukturu vezanih zaliha, njihovu stvarnu alokaciju, vrijednost, te preduvjete za postavljanje strategije upravljanja asortimanom.
U suradnji s gosp.Zrilićem razvili smo specifičnu metodu upravljanja zalihama, prioritizaciji artikala, ulaganja resursa u bitno, te optimizaciji cijelog procesa.
Njegovo razumijevanje specifičnog područja je bilo ključno u organizaciji podataka, osmišljavanju metode i primjeni novog modela rada. Iako svi elementi promjene nisu još završeni, bez njegove pomoći ne bi mogli napraviti iskorak i pokrenuti procese koji mogu imati dugotrajne pozitivne učinke na nivo usluge, kvalitetu rada i optimizaciju vezanih novaca…“
“…dramatično nam je unaprijedio cash-flow…”
– Edvard Varda, Direktor, Zoo Hobby
Optimizacija zaliha – Husqvarna (Drezga d.o.o.):
“Na osnovu rada sa LOGIKO metodom upravljanja zalihama zalihe su smanjene za 20%, a smanjenje troškova logistike i nam je pomoglo da premostimo recesiju koja je dolazila.
… još važnija je činjenica da je uz smanjenje troškova istovremeno porastao nivo usluge prema kupcima. Postavljanje modela naručivanja, omogućilo je rasterećenje operativne nabave dugotrajnog i zamornog postupka naručivanja. Sada trošimo dvostruko manje vremena na naručivanje.
Likvidnost tvrtke je sačuvana te nam je u turbulentnom razdoblju recesije bila osigurana stabilnost. Najveći benefit koji smo dobili u suradnji sa g. Zrilićom je taj da sada mi upravljamo zalihama i troškovima. Kao zaključak, preporučujemo gospodina Zrilića i tvrtku LOGIKO svima koji vide optimizaciju zaliha kao način unaprijeđenja svog poslovanja.”
“…Čitava logistika je sada u funkciji strategije i ciljeva poduzeća…”
– Arijana Drezga, direktorica Drezga d.o.o. (HUSQVARNA)
Svi se slažemo da je Cash-Flow krvotok poduzeća i da je krajnji cilj poslovanja da se gotovina koju smo uložili u biznis ponovo vrati u gotovinu. Ovaj ciklus gotovine me neizmjerno podsjeća na ciklus koji se događa u prirodi – led se topi na određenoj temperaturi i pretvara u vodu; voda isparava u plinovito stanje; zatim ponovo pada u obliku vode na zemlju i nakon pada temperature ponovo se pretvara u led.
Da li znate?
Da operativnu imovinu poduzeća možete podijeliti u tri agregatna stanja?
- Gotovina – čvrsto agregatno stanje, koje je cilj cijelog poslovnog ciklusa. Sve što radimo u poduzeću je usmjereno ka proizvodnji i maksimizaciji imovine mjerene u gotovini. Kada neka kompanija želi preuzeti drugu kompaniju, kako se mjeri vrijednost kompanije? Mjeri se tako da se procijeni koliko će kompanija koju želimo kupiti moći generirati gotovine u sljedećih 5-10 godina, a ne koliko vrijede zgrade i ostala imovina.
- Zalihe – tekuće agregatno stanje jer zalihe su nešto manje tvrdo stanje, ali je barem na našem skladištu i imamo ga „pod kontrolom“. Zapravo, samo imamo osjećaj da je to imovina, a zapravo prema definiciji imovine, zaliha nije imovina jer nije u funkciji. U funkciji je tek kada je prodana ili na neki drugi način upotrjebljena (npr. u proizvodnji)
- Potraživanja – plinovito agregatno stanje i ono zaslužuje da se posebno pozabavimo metodama za pretvaranje ovog plinovitog stanja u čvrsto stanje gotovine