fbpx

Zalihe ne vole dugi rok isporuke

Iako živimo u globalnom svijetu u kojem su kupci jako razmaženi i očekuju isporuku doslovno odmah (ako ne „jučer“), ipak ima nekih sirovina, roba i proizvoda na koje treba čekati dulji vremenski period. To je roba koja se radi po narudžbi, koja se proizvodi na dalekom istoku ili za njom vlada velika potražnja pa je potrebno stajati u „redu“ za nju.

 

U ovom slučaju i pod uvjetom da znamo da je rok isporuke dug, za to se moramo i pripremiti. Najčešća priprema je gomilanje robe „za svaki slučaj“. Što je dulji rok isporuke, dakle, veća je zaliha, ali ovdje postoje dvije stvari o kojima treba razmisliti.

Sigurnosne zalihe

Možda smo nekada čak u zabludi i ne skladištimo dovoljno robe… Naime, kako računamo koliko će nam trebati robe u sljedećih dva mjeseca? Uzmemo koliki je rok isporuke, pomnožimo prosječnu prodaju sa vremenom potrebnim za isporuku (dva mjeseca) i dobijemo količinu koja nam je potrebna… Krivo! Ako ste tako odgovorili onda ste pokrili samo takozvane cikličke zalihe koje će vas pokriti za prosječnu prodaju, ali ste i dalje izloženi što se tiče bilo kojeg neplaniranog događaja. Tako je, trebaju nam i sigurnosne zalihe koje nas osiguravaju od nepredviđenih okolnosti. Međutim, što su periodi isporuke duži to će sigurnosne zalihe biti veće iz razloga što je rizik veći i što je vjerojatnost od nepredviđenih događaja još veća.

Odgojite dobavljača

Druga stvar o kojoj treba razmisliti je, kako smanjiti taj dugački period isporuke? Ništa nije onako kako se čini i moja preporuka je da okrenete svaki kamen i istražite svaku mogućnost koja bi vam omogućila kraće vrijeme isporuke. Na primjer, da li se slična roba može nabaviti u bližim zemljama („near-shore“). Proizvođač odjeće Zara samo 40 posto asortimana nabavlja na dalekom istoku, a ostatak u zemljama kao što su Španjolska, Tunis, Ukrajina isl. Dok ostatak tekstilne industrije ima rok isporuke po 3-6 mjeseci oni imaju dva tjedna. Sljedeći primjer je da tražite dobavljače u blizini vaše proizvodnje. Znam, reći ćete da takvih dobavljača nema lokalno, ali nekada se isplati „proizvesti“ ili odgojiti dobavljača u susjedstvu.

Komentiraj