Jedan od ključnih izazova u poslovanju je usklađivanje kapaciteta sa varijabilnim zahtjevima i potražnjom. U mnogim industrijskim okruženjima, skladište može postati ključno usko grlo u distributivnom ili proizvodnom lancu kompanije, ograničavajući sposobnost tvrtke da efikasno upravlja zalihama i ispunjava narudžbe.
Glavni problem? Skladište je usko grlo
Nedavno sam radio s klijentom kako bih optimizirao njihovo skladište i logistiku. Glavni problem? Skladište je bilo usko grlo u njihovom proizvodnom lancu. Jednostavno rečeno, nije mogao pratiti sve zadatke koje mu je proizvodnja postavila. To je klasičan problem upravljanja narudžbama i prema teoriji redova čekanja („queing theory“) duljine redova izravno su povezane s kapacitetom i varijabilnošću procesa. Prenapučeno skladište s obično ima jedan od tri problema: mali kapacitet, veliku varijabilnost ili jedno i drugo. U svakom slučaju to rezultira dugim redovima, stresom kod radnika i nezadovoljnim kupcima.
Simptomi što se tiče kapaciteta su obično da skladište fizički ne može učinkovito funkcionirati jer je pretrpano, roba se gomila, a kretanje kroz skladište je teško. Zona prijema je prepuna neraspoređene robe, što što onemogućuje odlaganje gotovih proizvoda za isporuku. S druge strane, roba u zoni prijema ne može se rasporediti zbog zatrpanog skladišta nekurentnom zalihom.
Kapacitet
Kada je skladište opterećeno do ili preko svojih kapaciteta, počinju se javljati brojni problemi koji ometaju glatko funkcioniranje što je primaran zahtjev u logistici. U situaciji gdje je prostor za skladištenje ograničen, stvaraju se redovi čekanja za primanje i otpremu robe, što rezultira zastojima i kašnjenjima u isporuci. Ovaj problem se dodatno pogoršava u situacijama gdje je potrebno rukovati s velikim oscilacijama u broju i veličini isporuka. U ovakvim slučajevima potrebno je brzo zaustaviti krvarenje kroz rješavanje nekurentnih i mrtvih zalihe te proširenje kapaciteta nekim privremenim rješenjima kao što su šatori i sl.
Varijabilnost
Na strani varijabilnosti su fluktuirajuće narudžbe kupaca koje ne dolaze ravnomjerno i ne postoji rok („cut-off time“) do kojeg se narudžbe isporučuju. Ponekad je i sam poslovni model kompanije takav da nalozi dolaze u valovima (tjednim, mjesečnim, kvartalnim isl.) no većinom su to umjetni ciklusi koji se mogu „ispeglati“. Nalozi za isporuku stižu u valovima, što zahtijeva elastičnost kapaciteta – ponekad brojnu radnu snagu (koja obično nije na raspolaganju) i prostor (koji je također fiksan) – za brzu obradu povremenog naglog skoka narudžbi. Ovdje pomažu bolja organizacija, disciplina i planiranje. Drugi dio varijabilnosti je vrijeme manipulacije koje može drastično varirati ovisno o vještinama, broju stavaka i gabaritima robe.
Što učiniti?
Dakle, skladište postaje usko grlo zbog nedostatka kapaciteta za obradu narudžbi, što rezultira dugim vremenima obrade, zastojima i kašnjenjem u isporuci te nezadovoljstvom kupaca. Naime, skladište ne može brzo reagirati na zadane naloge zbog pretrpanosti prostora, što ograničava kretanje i odlaganje robe. Osnovni zahtjev klijenata u ovakvim slučajevima je pronaći načine kako ubrzati skladišne procese kako bi što brže ispunili potražnju. Da bi se riješio ovaj problem, potrebno je provesti nekoliko koraka:
- Analiza Kapaciteta: Detaljna analiza kapaciteta skladišta će identificirati ključne nedostatke i uska grla. To uključuje procjenu trenutnih kapaciteta za obradu, prostornih ograničenja i vremenskih faktora. Isto tako potreban je fleksibilniji sistem rasporeda kako bi se radna snaga mogla brzo prilagoditi fluktuirajućem volumenu narudžbi.
- Upravljanje kapacitetom: Razvijanje strategija koje omogućuju fleksibilnost u skaliranju kapaciteta prema potrebama, posebno u situacijama gdje dolazi do velikih oscilacija u narudžbama. To može uključivati angažiranje privremenog osoblja ili korištenje dodatnih vanjskih skladišta za pohranu viška robe tijekom vrhunaca potražnje.
- Optimizacija Procesa: Sljedeća stvar je identifikacija i implementacija efikasnih procesa skladištenja i logistike, smanjenje fluktuacije te povećanje vještina u cilju minimiziranja vremena obrade i smanjenja redova čekanja. To također može uključivati planiranje i peglanje umjetnih skokova („peakova“) u isporukama, reorganizaciju prostora, primjenu tehnologije za automatizaciju procesa ili poboljšanje sustava upravljanja zalihama.
- Kontinuirano Praćenje i Optimizacija: Procesi optimizacije ne završavaju s implementacijom. Potrebno je kontinuirano pratiti performanse skladišta, identificirati nove potencijalne probleme i prilagođavati strategije kako bi se osigurala dugoročna efikasnost.
Kroz kombinaciju strateškog planiranja, analize kapaciteta i primjene teorije redova čekanja, moguće je efikasno optimizirati skladišne procese i osigurati glatko funkcioniranje proizvodnog ciklusa čak i u okruženjima s visokom varijabilnošću u kapacitetima. Ovo ne samo da poboljšava zadovoljstvo kupaca, već i povećava konkurentnost kompanije na tržištu.