Fleksibilnost ili efikasnost kao logistička strategija?

Jedna od tema koja zanima uspješna poduzeća kako bi bila još uspješnija je logistička strategija. Postavlja se pitanje koja je poveznica logistike i strategije i kako organizirati logistiku da bude u skladu sa strategijom poduzeća? Možda bi trebali postaviti pitanje da li postoji neki element logističkog poslovanja koji ne pogađa i strategiju poduzeća?

U svakom slučaju jako je poželjno o logistici razmišljati u smislu globalnih ciljeva poduzeća i kako vam potezi u organizaciji logistike mogu pomoći dostići te ciljeve. Važno je pravilo da nema niti jednog poteza u skladištu, distribuciji ili zalihama koji ne utječe direktno ili indirektno na glavne ciljeve poduzeća odnosno njegovu strategiju.

Dakle, koje su poveznice logistike i strategije?

Uobičajena strategija svakog poduzeća je profitabilan rast. U nekim tvrtkama je to specificirano, a u nekima je to implicitno. Neke kompanije više cijene rast kao takav i povećanje tržišnog udjela dok je nekima ipak bitno da taj rast bude održiv i da je profitabilan.

U svakom slučaju dva su glavna strateška cilja: rast ili povećanje prihoda i profitabilnost ili smanjenje troškova. Dakle, prihodi i troškovi  su okosnica svake strategije. Sada samo treba pronaći daljnje veze prema logistici. Uzmimo najprije prihode kao strateški cilj. Da bi povećali prihode trebaju vam što veći kapaciteti, a kapaciteti se mogu pojaviti u nekoliko oblika i to pojedinačno ili više odjednom. Da bi dakle, povećali prodaju i time prihode vašeg poduzeća morate povećati zalihe kako bi povećali asortiman i količine. Isto tako trebate povećati prostor za odlaganje tih zaliha i/ili manipulativni prostor. Proporcionalno sa prostorom povećava vam se količina opreme za manipulaciju te broj ljudi koji ju opslužuju. Što više ljudi i robe potrebni su i IT sustavi koji vam olakšavaju upravljanje svim ovim resursima. I na kraju su vam potrebni procesi koji će na najbolji način “uglazbiti” sve ove elemente kako bi bili dovoljno fleksibilni i mogli se prilagoditi različitim kupcima.

S druge strane ako želite profitabilnost poduzeća onda to znači logističku efikasnost. Efikasnost u prijevodu znači da postignete što veći output sa što manjim inputom. Inpute smo nabrojali u prethodnom odlomku vezano za kapacitete i što sve čini kapacitete a output je zadovoljan kupac. Što znači zadovoljan kupac? Krenimo od sebe kao kupca i što mi želimo kada smo u toj ulozi. Kupac želi svoju plaćenu robu ili uslugu brzo (u dogovoreno vrijeme) i točno (naručena roba u dogovorenoj količini i kvaliteti). Netko će reći i po što nižoj cijeni, ali s obzirom da je kupac već naručio robu po dogovorenoj cijeni njega ne zanima po kojoj cijeni (troškovima) ćete vi dostaviti tu robu. To zanima vas kao dobavljača. I taj “detalj” je u srcu logističke efikasnosti. Kao i kod zahtjeva za povećanjem kapaciteta i prihoda koje smo naveli teko i zahtjev za efikasnošću završavamo sa procesima. Dakle, zadnji tajni sastojak povećanja efikasnosti jesu procesi i to je poveznica između dva globalno cilja: prihoda i efikasnosti.

Na žalost postoji jedna kvaka. Kao jedan od zadnjih zahtjeva za povećanjem prihoda bila je fleksibilnost. Međutim, problem sa fleksibilnošću je taj da se ona i efikasnost baš i ne vole i u većini slučajeva se treba odlučiti da li želite biti pretežno fleksibilna ili pretežno efikasna kompanija. Ovdje završava ovaj članak, ali tu tek počinje prava priča… 

Komentiraj