Koji su stvarni Uzroci prevelikih zaliha i kako ih riješiti?
U prethodnom postu započeli smo razmišljanje o uzrocima prevelikih zaliha. uzroke sam podijelio na nekoliko cjelina:
- Nabava i odnosi s dobavljačima
- Proizvodnja i karakteristike materijala
- Prodaja i odnosi s kupcima
- Tržište
- Politika zaliha i organizacija
Započeli smo sa Nabavom i odnosima s dobavljačima u prošlom postu, a danas ćemo razmotriti viškove koje uzrokuju bolji uvjeti koje dobijemo od dobavljača.
Bolji uvjeti nabave (akcije kod dobavljača)
Jedna prijateljica od moje supruge je priznala da ima punu ostavu omekšivača za rublje (sigurno ga ima dovoljno za sljedećih 2 godine pranja po sadašnjem ritmu), međutim ne može se suzdržati kada dođe u trgovinu i vidi akcijsku ponudu za 1+1 gratis.
Na sličan način reagira i profesionalac u nabavi kada dobije ponudu za puno bolju cijenu ako uzme duplu količinu nekog materijala za proizvodnju. Zašto je to tako? Odgovor je jednostavan. Profesionalci u nabavi su programirani i lako ih je pročitati. Ako prodavač želi prodati veću količinu nekog proizvoda jednostavno napravi skalu sa rabatima na količinu i nabavljač će se uhvatiti za najbolju cijenu makar mu ta količina u tom trenutku ne treba.
Postoji jedan stari vic – pregovaraju dva trgovca o kontejneru robe i prvi pita „koja je cijena po komadu?“ Drugi trgovac odgovara: „Cijena je 10 dolara- Ako uzmeš 100 komada onda je cijena devet dolara, za 1000 komada je 8 dolara…“ Prvi mu uskoči u riječ i kaže: „Tjeraj onda do nule i uzimam koliko god treba!“
Ovaj sindrom se događa još uvijek i danas iako su sve tehnike pregovaranja u nabavi i prodaji poznate, ali nabavljač uvijek pronađe kalkulaciju koja će opravdati odluku o nabavi jeftinije robe u većoj količini.