Strategija je što, a taktika kako

Strategija je što, a taktika kako u korporativnom okruženju. Naravno da je vrhovni šTO vizija poduzeća jer ona odabire strategiju. S druge strane kada nismo sigurni u to kako bi trebali krenuti dalje ili koji je od dva puta pravi – pogledajmo vrhovni što – viziju!

Neke kompanije možda znaju što hoće postići, a neke znaju kako nešto postići. Međutim prava je rijetkost kada se susretnu što i kako, odnosno kada kompanija zna što želi i kako do toga doći. Ovo je vječita priča o strategiji i taktici jer napraviti i definirati dobru strategiju poduzeća je jedan, iako ne tako lagan zadatak, a sasvim druga priča je kako to postići. A tu, dragi prijatelji leži prava stvar. Ako povučete dvije crte okomite jednu na drugu i na horizontalnoj napišete ŠTO (lijevo stavite plus  i lijevo minus), a na okomitoj KAKO (gore plus, a dolje minus) dobit ćete grafikon sa četiri kvadranta koji predstavljaju pozicioniranje svakog poduzeća s obzirom na njegovo definiranje strategije i taktike.

Prvi kvadrant je postojbina poduzeća koja znaju što žele i kamo žele i još k tome znaju i kako to ostvariti (dakle imaju taktike koje će dovesti do zacrtane strategije). Ovo su poduzeća kao što su Honda, Johnson&Johnson, Wal Mart itd.

 

Drugi kvadrant čine kompanije koje imaju jako dobro razvijene operacije i svi dijelovi poduzeća relativno dobro funkcioniraju i fokusirane su na kratkoročne rezultate kao što su profit i efikasnost procesa. Slabost ovih poduzeća koja izvana izgledaju jako impresivno (i sami se sebi jako sviđaju) je u tome što svaka i mala turbulencija na tržištu (pojava novog konkurenta, nova tehnologija isl) mogu u najmanju ruku uzdrmati poduzeće.

U trećem kvadrantu su kompanije koje su, da ih tako nazovemo “mislioci”. One imaju jako dobro razrađene strategije, ali ne znaju kako doći do njih ili jednostavnim rječnikom, znaju destinaciju, ali ne znaju kojom cestom da dođu do nje ili idu skroz krivim putem, a ne žele pitati. Ovdje je slučaj sa kompanijama koje potroše značajan iznos vremena i novaca da definiraju strategiju, ali onda ne učine ono potrebno da ju implementiraju. Najčešće se ekipiraju sa krivim profilom ljudi ili jednostavno imaju iste ljude za ogroman zaokret u poslovanju. Na primjer jedna tekstilna kompanija je imala problem sa plasmanom u željeno novo tržište – Njemačku. Direktor te kompanije se žalio da ima neke potencijalne kupce, ali u poduzeću nije bilo nikog tko govori njemački?!

Četvrti kvadrant je stvarno smiješno mjesto jer u tu grupaciju spadaju poduzeća koja nemaju stvarno definiranu strategiju i istovremeno se jako trude, ali nemaju niti kapaciteta da bilo što naprave. To me podsjeća na priču o biciklisti koji se jako trudi brzo okretati pedale, a zadnji kotač je uzdignut iznad zemlje i vrti se u mjestu. Mnoge se kompanije izgube u operativi i svakodnevnom obavljanju zadataka za koje nitko nije siguran zašto se rade uopće, zašto se rade na taj način i koji je uopće ispravan način?

Dijagnozu o tome u kojem se kvadrantu nalazi vaše poduzeće, možete napraviti sami ili ako želite svjež i nepristran pogled izvana možete pozvati neovisnog konzultanta koji će zajedno sa vama napraviti procjenu gdje se (u kojem kvadrantu) nalazite sada, i gdje želite (ili bi trebali) biti.

Autor članka je Antonio Zrilić – osnivač tvrtke Logiko d.o.o. i ekspert koji pomaže profitabilan rast kroz stvaranje vrijednosti, poboljšanje povrata kapitala i likvidnosti te dramatično smanjenje rizika i troškova u procesima.

 

Komentiraj