Kava bez šećera mnogima je pregorka. Slično je i s poslovanjem bez profita – jednostavno ne ide niz grlo. Marina, vlasnica srednje proizvodne tvrtke, voli kavu taman zaslađenu. Dok je miješala šećer u šalici, palo joj je na pamet: “Ako želim slađu kavu, mogu dodati još pola žlice šećera ili izbaciti dio vode sa istom žličicom šećera.”
Ista je logika i u poslu. Profit se povećava ili rastom prihoda ili smanjenjem troškova. Supply Chain Management (SCM) pritom igra presudnu ulogu. Upravo kroz SCM tvrtka može “zasladiti” svoj poslovni rezultat jer se iza kulisa, u nabavi, logistici i proizvodnji, kriju ogromni potencijali za rast i uštede. Nažalost, mnoge tvrtke još uvijek SCM promatraju kao nužno zlo i trošak, a ne kao strateški alat koji stvara konkurentsku prednost.
Kako SCM povećava prodaju – više šećera u kavi
- Bolja dostupnost proizvoda (On-Shelf Availability) – Kada je skladište dobro organizirano i procesi precizno usklađeni, kupac nikada ne nailazi na prazne police. Svaki put kada roba nije dostupna, konkurencija preuzima priliku. SCM osigurava da se proizvodi nalaze na pravom mjestu u pravo vrijeme, čime se direktno povećava stopa prodaje i zadovoljstvo kupaca.
- Fleksibilna proizvodnja – Kupci danas traže personalizirane proizvode i brze promjene. Tvrtke koje imaju mogućnost kratkih serija i brze prilagodbe planova proizvodnje ulaze na nova tržišta i osvajaju kupce koje rigidni konkurenti gube. Fleksibilnost više nije luksuz, već nužnost za rast prihoda.
- Brže vrijeme isporuke – Brzina isporuke često je ključna u odluci kupca. Ako vaša tvrtka isporučuje u roku od dva dana, dok konkurencija kasni tjednima, jasno je kome će kupac dati prednost. SCM skraćuje vrijeme od narudžbe do isporuke uklanjanjem zastoja, čime se gradi reputacija pouzdanog partnera.
Kako SCM smanjuje troškove – manje vode u kavi
- Optimizacija zaliha – Previsoke zalihe zamrzavaju kapital i povećavaju rizik zastarijevanja proizvoda. S druge strane, preniske zalihe vode do gubitka prodaje. SCM pomaže pronaći optimalnu ravnotežu – dovoljno robe da se zadovolje potrebe kupaca, ali ne toliko da se novac zakopa u skladište. Time se oslobađa kapital koji se može uložiti u rast i razvoj.
- Smanjenje zastoja u proizvodnji – Svaki zastoj znači izgubljeno vrijeme, ljude i novac. Dobro usklađeni materijalni tokovi i kapaciteti, koje koordinira SCM, značajno smanjuju takve prekide. Na taj se način osigurava stabilna proizvodnja koja donosi niže troškove i veću pouzdanost.
- Pametnija nabava – Dugoročni ugovori, konsolidacija dobavljača i pregovaračka strategija temeljena na podacima donose dvostruku korist: niže nabavne cijene i smanjenje rizika. SCM tu postaje strateški partner uprave jer nabava prestaje biti administrativna funkcija i postaje generator vrijednosti.
Profit se kuha i u pozadini
Profit nije samo rezultat marketinških kampanja ili agresivne prodaje. On se kuha u pozadini – u skladištu, u planiranju proizvodnje i u nabavi. Tvrtke koje SCM promatraju strateški, a ne samo operativno, postižu dvostruku korist: smanjenje troškova i rast prihoda. Upravo tu se krije najveća transformacija – kada odjel logistike ili nabave iz “centra troškova” preraste u generator profita.
Na treninzima često naglašavam da su zalihe samo simptom, a ne cilj. Previsoke zalihe pokazuju da procesi nisu usklađeni, dok preniske vode do gubitka prodaje. Kada se procesi optimiziraju i povežu, profit raste na oba fronta – troškovi se smanjuju, a fleksibilnost i brzina isporuke rastu
Priča s terena
U jednoj proizvodnoj kompaniji s kojom sam radio, Marina je opisala dilemu: “Ili nemamo robe pa gubimo kupce, ili imamo previše i novac nam stoji na lageru.” Analizirali smo situaciju i uveli redovite S&OP sastanke koji su uključili i prodaju i nabavu. Nakon nekoliko mjeseci, zalihe su se smanjile za 20%, a vrijeme isporuke kupcima ubrzalo za 30%. Što je najvažnije – zaposlenici su počeli shvaćati svrhu svog rada jer su vidjeli jasnu poveznicu između svakodnevnih odluka i profita tvrtke. Rezultat? Profitabilnost je porasla i bez značajnog povećanja prodaje.
Zaključak
Kao što se kava može zasladiti dodavanjem šećera ili smanjenjem vode sa istom količinom šećera, tako se i profit može povećati ili rastom prihoda ili smanjenjem troškova. Supply Chain Management je poluga koja djeluje na oba načina. Tvrtke koje SCM promatraju strateški prestaju ga gledati kao nužno zlo i počinju ga doživljavati kao glavni sastojak profitabilnosti.
Ako se prepoznajete u Marininoj dilemi – vrijeme je da SCM u vašoj tvrtki prestane biti trošak i postane profitni centar. Upravo tu se krije prostor za rast, stabilnost i dugoročnu konkurentnost.
Lajkajte, komentirajte i repostajte ako smatrate da je ova informacija zanimljiva, korisna ili relevantna. Unaprijed veliko hvala!