Od graška do supply chain revolucije



Jeste li ikad pomislili da bi običan grašak u vrtu mogao dovesti do revolucije u načinu na koji upravljamo poslovanjem? Zvuči ludo, znam, ali vjerovali ili ne, upravo se to dogodilo. Dopustite mi da vas povedem na putovanje kroz vrijeme i prostor, od talijanskog vrta do modernih lanaca opskrbe.

Vilfredo Pareto i njegov grašak

Vrijeme radnje: kasno 19. stoljeće, Italija. Vilfredo Pareto, ekonomist i strastveni vrtlar, šeta svojim vrtom. Dok promatra svoje biljke graška, primjećuje nešto neobično – oko 20% mahuna proizvodi čak 80% graška. „Hm, zanimljivo,“ pomisli Pareto, češkajući bradu.

Ali Pareto je bio ekonomist pa nije stao samo na grašku. Počeo je promatrati svijet oko sebe i uočio sličan obrazac svuda. Na primjer, otkrio je da 20% stanovništva Italije posjeduje 80% zemljišta. „Eureka!“ uskliknuo je Pareto (dobro, vjerojatno nije, ali zamislite da jest).

I tako je rođeno slavno Paretovo načelo, poznatije kao pravilo 80/20. Jednostavna ideja da 80% učinaka često dolazi iz 20% uzroka. Tko bi rekao da grašak može biti tako dubokouman, ha?


Priceovo pravilo: Korak dalje u svijet statistike


Ali priča tu ne staje! Desetljećima kasnije, Derek J. de Solla Price, proučavajući znanstvenu produktivnost, otkrio je da se ovo pravilo može proširiti još dalje. On je primijetio da je kvadratni korijen ukupnog broja često predstavljao najproduktivniju skupinu.

Zvuči komplicirano? Zapravo i nije. Zamislite da imate 100 znanstvenika. Prema Priceovom pravilu, oko 10 njih ( drugi korijen od sto ili – √100) bit će super produktivni i proizvesti većinu značajnih radova. Ako malo bolje pogledate oko sebe vidjet ćete da slično vrijedi za radnike u proizvodnji, skladištu, ali i u uredu. Ovo isto tako vrijedi i za proizvode. Kvadratni korijen od ukupnog broja artikala čini 50% ukupnog prometa dok ostatak čini ostalih 50% prometa.


„The 80/20 Principle“: Knjiga koja je otvorila oči svijetu


Fast forward do 1997. godine, kada Richard Koch objavljuje knjigu „The 80/20 Principle: The Secret to Achieving More with Less“. Ova knjiga je uzela Paretovo načelo i pokazala kako se može primijeniti na gotovo svaki aspekt života i poslovanja.

Za mene osobno, ova knjiga je bila pravo otkrivenje. Natjerala me da preispitam svaki aspekt lanaca opskrbe. Odjednom sam vidio obrasce svuda – u našim zalihama, u odnosima s dobavljačima, u procesima proizvodnje. Bilo je to kao da mi je netko dao nove naočale kroz koje gledam poslovanje.


ABC analiza: Paretovo načelo u akciji

I tu dolazimo do ABC analize, koja je zapravo praktična primjena Paretovog načela u upravljanju zalihama i ne samo zalihama. Osnovna ideja je jednostavna: nisu svi proizvodi (ili kupci, ili procesi) jednako važni za vaše poslovanje.

Evo kako to obično izgleda:

– A proizvodi: Vaše zlatne koke. Čine oko 20% vašeg asortimana, ali donose 80% prometa. Ovi momci zaslužuju vašu najveću pažnju.
– B proizvodi: Vaši pouzdani radnici. Stabilni su i važni, ali ne toliko kritični kao A proizvodi.
– C proizvodi: Vaša masovna vojska. Mnogobrojni su, ali s malim udjelom u prometu. Ne treba ih zanemariti, ali ne zahtijevaju toliko pažnje kao A i B.

Odlučio sam provjeriti kako se ovo pravilo koristi u praksi pa sam proveo anketu na LinkedInu, pitajući ljude koriste li ABC analizu u svom poslovanju. I rezultati su bili fascinantni:

– 46% kaže da redovno koriste ABC analizu. Gotovo polovica! Impresivno!
– 21% je koristi ponekad, ali ne sustavno. Hej, barem su na pravom putu!
– 18% ne koristi, ali razmišlja o tome. Vrijeme je da prijeđete s razmišljanja na djelovanje, ekipa!
– 14% nije ni čulo za ABC analizu. Okay, ovo je malo zabrinjavajuće. Ali zato smo mi tu da širimo znanje, jelda?

Što nam ovi rezultati govore? Pa, očito je da je ABC analiza široko prepoznata kao korisni alat. Ali isto tako, postoji ogroman prostor za poboljšanje i edukaciju u industriji.


Primjena u Supply Chain Managementu: Gdje guma dodiruje cestu


Okay, dosta teorije. Hajdemo vidjeti kako ovo sve izgleda u praksi, posebno u svijetu supply chain managementa.

1.        Upravljanje zalihama: Koristite ABC analizu za optimizaciju razina zaliha. Za A proizvode, održavajte više razine zaliha i pažljivo ih pratite. Za C proizvode, možete imati opušteniji pristup i trebate vidjeti koje od ovih artikala treba delistirati.

2.        Odnosi s dobavljačima: Identificirajte svoje A dobavljače (oni koji vam pružaju najkritičnije ili najviše materijala) i razvijte s njima strateška partnerstva.

3.        Optimizacija skladišta: Postavite A proizvode na najpristupačnija mjesta u skladištu za bržu obradu i otpremu.

4.        Planiranje proizvodnje: Fokusirajte se na osiguravanje neprekinute proizvodnje A proizvoda. Oni su vaši glavni generatori prihoda, ne smijete si priuštiti njihov nedostatak.

5.        Upravljanje transportom: Primijenite ABC analizu na svoje rute dostave. Osigurajte da vaše A rute (one s najvećim volumenom ili vrijednošću) budu optimizirane za maksimalnu efikasnost.

6.        Prodaja i služba za korisnike: Identificirajte svoje A kupce i pružite im prvoklasnu uslugu. To ne znači da zanemarujete ostale, ali nisu svi kupci isti pod suncem pa osigurajte da vaši najvažniji kupci dobiju posebnu pažnju.

7.        Prognoziranje potražnje: Koristite sofisticiranije metode prognoziranja za A proizvode. Za C proizvode, jednostavnije metode su obično dovoljne.

Zaključak: Moć fokusa

Na kraju dana, sve se svodi na to da radimo pametnije, ne nužno više. Fokusiranjem na ono što je stvarno važno – onih ključnih 20% (ili korijen iz ‘n’ %) – možemo postići nevjerojatne rezultate s manje napora.

Paretovo načelo, Priceovo pravilo, ABC analiza – sve su to alati koji nam pomažu da se fokusiramo na ono što je stvarno važno. U svijetu gdje smo bombardirani informacijama i zahtjevima sa svih strana, ova sposobnost fokusiranja može biti razlika između uspjeha i neuspjeha.

I za kraj, mali izazov za vas: Pogledajte svoje poslovanje. Gdje vidite potencijal za primjenu ovih principa? Možda u upravljanju zalihama? Ili u odnosima s dobavljačima? Ili možda u optimizaciji vaših logističkih procesa?

Bez obzira gdje odlučite početi, jedno je sigurno – ovi alati imaju potencijal da transformiraju vaše poslovanje. I tko zna? Možda ćete za nekoliko mjeseci imati svoju vlastitu priču o uspjehu za podijeliti.

A do tada, sretno s optimizacijom i ne zaboravite – ponekad najjednostavnije ideje, poput promatranja graška u vrtu, mogu dovesti do najvećih revolucija u poslovanju. Tko bi rekao da grašak može biti tako moćan, ha?

Komentiraj