U četvrtak i petak (13-14.10.2016) smo održali trening Efikasno skladište i inventura zaliha koji je bio izvanredno dobro posjećen. Definitivno možemo reći da postoji napredak u svijesti u kompanijama o važnosti logistike. Govorili smo o faktorima i elementima koji utječu na efikasnost skladišta i kako učiniti da skladište bude efikasno u onome što se od njega očekuje. A što se od skladišta očekuje? Očekuje se da isporuke budu točne i pravovremene, a za sve to nam je potrebna kvaliteta ljudi, procesa i opreme, brzina i točnost skladišta te dobar raspored i organizacija.
Točnost skladišta
Prva tri faktora koja utječu na točnost su:
- Layout i kontrola lokacija zaliha na skladištu – kako dizajnirati prostor skladišta i rasporediti robu, a da to bude efektivno?
- Identifikacija i Dokumentacija – detektirana je važnost identifikacije i označavanja za postizanje što boljih rezultata. Označavanje i dokumentacija moraju biti u skladu sa procesom koji oni prate
- Greške u brojanju
Layout i kontrola lokacija zaliha na skladištu
Ovdje se dogodila zanimljiva rasprava i rješenja kako dizajnirati prostor skladišta i rasporediti robu, a da to bude efektivno?
Identifikacija i Dokumentacija
Detektirana je važnost identifikacije i označavanja za postizanje što boljih rezultata. Označavanje i dokumentacija moraju biti u skladu sa procesom koji oni prate i čemu su namijenjeni.
Greške u brojanju
Greške u brojanju te vrste i procedure inventura su intenzivno analizirane i polaznici su dobili detaljne upute kako implementirati kontinuirane i cikličke inventure kako bi postigli uvijek točne zalihe, a ne samo na jedan dan u godini. Zanimljiva je ideja kako se riješiti godišnjih inventura. Pitanja na koja smo zajednički dali odgovore su bila:
- Važnost treninga zaposlenika i kako tehnologija može povećati efektivnost inventura
- Različiti faktori koji dovode do grešaka.
- Za i protiv slijepog brojanja
- Kako implementirati cikličku inventuru?
- Prednosti cikličnog brojanja
- Razne metode za mjerenje točnosti zaliha i skladišta i kako je izračunati
- Kako kvalitetno provesti inventuru?
- Kako inventura ponekad može napraviti više štete nego koristi
- Karakteristike standardnog programa brojanja?
- Kako vrednovati razlike kod cikličkog brojanja?
- Alternative standardnom cikličnom brojanju?
Kvaliteta u skladištu
Sljedeća tri faktora koja su presudna za točno i efikasno skladište su:
- Ljudi
- Oprema
- Procedure i procesi
Ljudi
Kuda god krenemo i koji god propust ili problem spomenemo uvijek se spotaknemo na odgovor – “To je ljudski faktor!” I tu završimo priču. A zapravo tu priča tek počinje. Priča u skladištu počinje i završava sa ljudima. Ljudi su ti koji rade višemilijunski vrijedan posao; ljudi su ti koji upravljaju sa vašom milijunski vrijednom opremom i zalihama; ljudi su ti koji mogu unaprijediti ili unazaditi vaš biznis. Kada smo toga svjesni i kada smo svjesni koliko je teško naći i zadržati kvalitetne ljude, onda će nam se otvoriti jedna sasvim nova perspektiva.
Oprema
Vrsta opreme i nivo tehnologije koji ćemo implementirati i koju ćemo koristiti ovisi o tome kakvi su naši procesi i kakvi će oni biti u budućnosti, a ne što je novo na tržištu ponuđeno i što naša konkurencija ima.
Procedure i procesi
Već smo spomenuli da je kod svih nivoa uređenja skladišta, označavanja i izbora opreme uvijek bitno kakvi su procesi. Akcije vezane za procese u skladištu su najčešće akcije koje se poduzimaju u svrhu unapređenja i povećanja efikasnosti. imajući to u vidu ovom dijelu treba posvetiti ogromnu pažnju. Pokazali smo polaznicima kako je moguće procese snimati i analizirati na ručni način – promatranjem i bilježenjem napomena, ali i na način da se koriste podaci i da se po njima rudari. Kombinacija obje metode nam tek daje prave i dokazane rezultate.
Brzina u skladištu
I na kraju zadnja tri faktora koja smo spomenuli i detaljno pokazali primjere kako ih unaprijediti su bili:
- Sustav komisioniranja
- Kapacitet protoka
- Izbacivanje viškova
Sustav komisioniranja
Komisioniranje je aktivnost koja je najviše radno intenzivna i koja je najviše vremenski intenzivna. Na komisioniranje otpada 40-60% troškova skladištenja, ali je komisioniranje i jedina aktivnost koje dodaje vrijednost za kupca ako je brza, točna i kvalitetno odrađena. iz tog razloga je na ovu aktivnost investirano dosta velik dio treninga.
Kapacitet protoka
Danas je glavni cilj skladišta da se roba što prije izbaci iz skladišta, a ne da leži na njemu. Zato je potrebno da je skladište tako organizirano sa izbalansiranim kapacitetima unutar skladišta da se sve aktivnosti odrade bez uskih grla i zastoja. Na treningu smo kroz nekoliko vrlo atraktivnih simulacija i igara pokazali kako je moguće povećati protok robe kroz procese u skladištu.
Izbacivanje viškova
Svaki proces se sastoji od aktivnosti koje dodaju vrijednost i onih koje su višak. To smo znali, međutim nismo bili svjesni da je preko 90% aktivnosti koje ne dodaju vrijednost. tajna je u tome da ne gubimo vrijeme na usavršavanje onih aktivnosti koje su već dobre nego traženje onih koje mogu doprinijeti da se čitav proces dramatično promijeni i ubrza.
Polaznici su izuzetno visoko ocijenili ovaj trening i pojedinci su na kraju izjavili da su dobili hrpu ideja koje će implementirati u svojim skladištima.