Da li znate da lanac opskrbe čini 50-70% vrijednosti poduzeća

Ključna uloga lanca opskrbe u stvaranju vrijednosti za poduzeće

Učinkovit i dobro upravljan lanac opskrbe od presudne je važnosti za uspjeh i profitabilnost bilo kojeg poduzeća. Procjene pokazuju da između 50% i čak 70% ukupne vrijednosti poslovanja tipičnog poduzeća proizlazi izravno iz njegovih aktivnosti lanca opskrbe. Drugim riječima, pola do dvije trećine vrijednosti koju poduzeće stvara za svoje dioničare može se pripisati procesima nabave, proizvodnje, distribucije i logistike unutar opskrbnog lanca.

Nije pretjerano reći da je lanac opskrbe srce koje pumpа ključne resurse, proizvode i usluge kroz žile svakog poslovnog subjekta. Stoga uprava mora posvetiti dužnu pozornost upravljanju svojim lancima opskrbe kako bi maksimizirala vrijednost za poduzeće i osigurala njegovu konkurentsku prednost na tržištu.

Rizici i troškovi neučinkovitih lanaca opskrbe

Međutim, povijest je pokazala da poduzeća često podcjenjuju važnost optimalnog upravljanja lancima opskrbe, što može rezultirati ozbiljnim reperkusijama. Nedavne globalne krize poput pandemije COVID-19 i ruske invazije na Ukrajinu drastično su disrumpirale opskrbne lance diljem svijeta, nanoseći goleme gubitke poduzećima svih veličina.

Procjenjuje se da je samo pandemijska kriza uzrokovala gubitak od oko 8,6 bilijuna dolara vrijednosti za globalna poduzeća zbog prekida opskrbe, nedostatka zaliha, kašnjenja isporuka i drugih poremećaja u lancima opskrbe. Istovremeno, rusko-ukrajinski sukob izazvao je nestašice energenata, hrane i drugih ključnih dobara, dodatno narušavajući globalnu opskrbnu sigurnost.

Poduzeća s neotpornim i neučinkovitim lancima opskrbe trpe ogromne gubitke u obliku većih troškova, smanjene produktivnosti, nezadovoljstva kupaca i na koncu pada prihoda i profitabilnosti. Štete od disrupcija u lancima opskrbe mogu biti pogubne, s utjecajem na cijene dionica i ukupnu vrijednost poduzeća.

Putevi prema otpornim i učinkovitim lancima opskrbe

Kako bi izbjegli ovakve scenarije i zaštitili vrijednost svojih poduzeća, lideri moraju lanac opskrbe staviti među ključne strateške prioritete. To podrazumijeva kontinuirano mapiranje i analizu vlastitih opskrbnih lanaca, identifikaciju kritičnih točaka ranjivosti te implementaciju najboljih praksi i tehnologija za osiguranje njihove otpornosti.

Neke od preporučenih mjera uključuju diversifikaciju dobavljača i izvora nabave, povećanje razina zaliha, digitalizaciju i automatizaciju procesa, temeljitu procjenu rizika i planiranje nepredviđenih situacija. Isto tako, sinergija ljudi, procesa i tehnologija ključna je za postizanje vidljivosti, agilnosti i učinkovitosti u svim segmentima lanca opskrbe.

Ulaganja u suvremene sustave za upravljanje lancima opskrbe i pripadajuće vještine zaposlenika sada su prioritet za poduzeća koja žele osigurati svoju kompetitivnost i dugoročnu vrijednost za dioničare. U današnjem nestabilnom okruženju, samo operativno izvrsni i prilagodljivi opskrbni lanci mogu biti jamac održivog rasta i maksimizacije vrijednosti poduzeća.

Komentiraj