Prije par vikenda bili smo u vinogradu, pod žarkim suncem od 32 stupnja i brali grožđe dok se u pozadini čuo zvuk pile koja priprema drva za zimu. Ova slika savršeno dočarava trenutak u kojem se nalazimo – još uvijek ubiremo plodove ekonomskog rasta, ali već se pripremamo za hladnije dane koji dolaze.
Porast izvoza – dobar znak ili znak za uzbunu
Nedavno objavljeni podaci Državnog zavoda za statistiku pokazuju iznenađujući rast hrvatskog izvoza u srpnju od čak 18% u odnosu na prošlu godinu. Na prvi pogled, ovo je fantastična vijest. Međutim, kao što Marina, protagonistica priče sa početka, dobro zna – iza ovih brojki krije se kompleksna stvarnost s kojom se suočavamo svakodnevno.
Ne bih želio biti zloguki prorok, ali uistinu, vrijeme za pripremu za krizu je za vrijeme dobrih godina (ili kvartala). Hoćete još podataka?
Promjena vjetra
Najnovije McKinsey istraživanje baca dodatno svjetlo na ovu situaciju. Prema njihovim podacima, čak 53% poslovnih lidera očekuje recesiju u bliskoj budućnosti – što je porast od nevjerojatnih 15% u samo 3 mjeseca! Ovi podaci nas prisiljavaju da se zapitamo – jesmo li spremni za ono što dolazi?
U jednoj Linkedin anketi rezultati su pokazali sljedeće strategije koje poduzetnici planiraju primijeniti:
Na prvi pogled, ovi rezultati djeluju ohrabrujuće. Većina lidera prepoznaje važnost proaktivnog djelovanja. Međutim, kao netko tko je prošao kroz recesiju 2008. godine, ne mogu a da ne osjetim blagu zabrinutost. Tada su mnogi, suočeni s recesijom, počeli drastično smanjivati zalihe i otpuštati radnike. Iako je to kratkoročno izgledalo kao mudra odluka, dugoročno je dovelo do problema i propuštenih prilika kada se tržište počelo oporavljati. To je istina bilo nakon nekoliko godina i puno kasnije nego se EU oporavila, ali to samo znači da trebamo uvijek biti spremni na uspjeh. Na kraju krajeva nakon kiše uvijek dolazi sunce.
Kada govorimo o taktikama, kao što je rezanje zaliha, je u tome što je najlakše “optimizirati” one koje se najbolje prodaju. To vas može koštati vremena pri izlasku iz recesijskog moda i hvatanju vlaka oporavka, kao i zauzimanju pozicija i tržišta nakon krize. Marina i ostali zagovaratelji ove taktike moraju biti posebno oprezni i mudri.
Što činiti?
Naime, umjesto da rezanje troškova i zalihe shvatimo kao igru sjekirom, trebali bismo mu pristupiti kao šahovskoj partiji. Svaki potez treba biti dobro promišljen, s pogledom nekoliko koraka unaprijed. Evo nekoliko strategija koje mogu pomoći:
- 1. Pametna optimizacija: Koristite podatke za preciznije predviđanje potražnje. Marina bi trebala preispitati svoje procese prognoziranja. Koje metode koristi i koristi li maksimalno svoje podatke za predviđanje potražnje? Optimizacija asortimana i strukture zaliha je ključna – koje proizvode njezini kupci stvarno trebaju?
- 2. Ulaganje u tehnologiju: Automatizacija i digitalizacija mogu dugoročno smanjiti troškove. Marina bi trebala identificirati uska grla u proizvodnji. Mogu li edukacije i ciljane investicije u automatizaciju povećati fleksibilnost njezine tvrtke?
- 3. Diversifikacija: I to ne samo dobavljača, već i poslovanja i tržišta. Ovo je posebno važno za male i srednje tvrtke poput Marinine, koje možda ovise o nekoliko ključnih klijenata ili tržišta.
- 4. Upravljanje ljudskim resursima: U vrijeme kada mnogi razmišljaju o otpuštanju, razmotrite ubrzavanje procesa uvođenja novih djelatnika. Možete li ponuditi konkurentnije uvjete kako bi osigurali stabilan tim? Jeste li prilagodili proces onboardinga za strane radnike?
- 5. Suradnja s dobavljačima: Unaprijedite odnose s ključnim partnerima. Marina bi trebala razmisliti o skraćivanju rokova plaćanja za svoje najvažnije dobavljače, čime bi osigurala stabilnost svojeg lanca opskrbe.
Ono što je ključno zapamtiti jest da priprema za krizu počinje za vrijeme dobrih godina. Ako ste tek sada počeli razmišljati o ovome, niste zakasnili, ali morate djelovati brzo i pametno.
Nema univerzalnog rješenja, ali vjerujem da pametnim odlukama i pravovremenom reakcijom mnoga poduzeća, uključujući i Marinino, mogu izaći iz ove krize jača. Ključno je aktivno upravljati promjenama, ostati fleksibilan i gledati dugoročno.
Više poteza unaprijed
Zapamtite, najbolji šahovski velemajstori predviđaju nekoliko poteza unaprijed. U poslovnom svijetu, to znači balansiranje između opreza i pripreme za budući rast. Ne dopustite da vas trenutna neizvjesnost paralizira. Umjesto toga, iskoristite je kao priliku za preispitivanje vaših procesa, optimizaciju poslovanja i pozicioniranje za budući uspjeh.
Za kraj, pozivam vas da podijelite svoja iskustva. Kakav je vaš izvoz u odnosu na prošlu godinu i kakve su prognoze za sljedeću? Kako se nosite s trenutnim izazovima? Imate li kakve savjete za kolege poduzetnike poput Marine?
Vjerujem da dijeljenjem iskustava i znanja možemo jedni drugima pomoći da ovu recesiju ne samo preživimo, već iz nje izađemo jači i spremniji za budućnost. Jer na kraju dana, poslovanje nije igra na sreću – to je šahovska partija u kojoj pobjeđuju oni koji misle nekoliko poteza unaprijed.
Ako smatrate da je ova informacija zanimljiva, korisna ili relevantna za vaše poslovne kolege, puno bi mi značilo da je podijelite. Zajedno možemo izgraditi otporniju i uspješniju poslovnu zajednicu. Unaprijed veliko hvala!