Zalihe su posljedica mnogo različitih strateških i taktičkih odluka u cijeloj organizaciji, i optimizacija zaliha je znanost o donošenju racionalnijih i isplativijih odluka te odluka donesenih na osnovu što više podataka. Ovu dokazanu metodologiju optimizacije zaliha je osmislila i razvila tvrtka LOGIKO kako bi vas provela kroz “džunglu” zaliha i usmjerila pravim putem kojim bi trebali doći do “svetog grala” – niže razine zaliha, a uz istu ili višu razinu usluga minimizirajući rizik od izgubljene prodaje.
1. korak – Analizirajte strukturu zaliha – Nisu sve zalihe iste pod suncem
Što je važnije – prodaja ili profit
Nisu svi proizvodi jednako važni. Vi svakako imate dovoljno posla i zato ne možete trošiti isto vrijeme s proizvodima koji se slabo prodaju i kao i na one koji idu kao ludi. ABC analiza bi trebala omogućiti da se usredotočite na bitne procese u opskrbnom lancu. Cilj je odvojiti bitne od manje bitnih artikala. Fokus ove aktivnosti je da bude usmjeren na najprofitabilnija područja (proizvode), dok troškove u drugim područjima treba smanjiti pojednostavnjenjem postupaka (na primjer, provođenjem kontrole korištenja). ABC analiza je primarna analiza. Može se koristiti kao osnova za daljnji rad ili kao sekundarne analize, kao što su segmentacija ili XYZ analiza. Međutim postavlja se pitanje da li je važćnija analiza prema prometu ili prema profitabilnosti? Vlasnik jedne kompanije mi je rekao: “Ali mi smo ovdje radi kupaca i moramo gledati prodaju. Nama je kupac najvažniji jer živimo od njega i nemožemo gledati samo na zaradu.” Moj odgovor je – ako vi niste profitabilni, da li ćete time napraviti uslugu sojim kupcima na digi rok?
Upravljanje rizicima
Zacijelo se slažete da za neke proizvode postoji manji rizik da će nam ostati na lageru kao nekurentne zalihe, a kod nekih je taj rizik veći. Kroz analizu i procjenu rizika možete pametno automatizirati naručivanje i provesti više vremena za prognozu potražnje i naručivanje onih koje je mnogo teže predvidjeti. Ovakvom procjenom rizika do nekoliko segmenata proizvoda:
- Materijali koje karakterizira konstantna potražnja, ne mijenja se tijekom vremena korištenja. Zahtjevi variraju samo malo oko stalne razine, tako da se buduće potražnje u osnovi mogu predvidjeti prilično dobro. Nažalost, iskustvo je pokazalo da čak i prognoze za X proizvodi mogu biti pogrešne.
- Artikli čije korištenje nije ni stalno niti sporadično. Kod ovih materijala, često možete promatrati trendove, na primjer, da se potražnja povećava ili smanjuje za neko vrijeme, ili da se oblikuje sezonske fluktuacije. Za te materijale je teže dobiti ispravnu prognozu.
- Proizvodi čije potražnje jako mogu varirati ili se dogoditi sporadično. U tim slučajevima, često možete promatrati periode bez potrošnje. Stvaranje prognoza iznimno je zahtjevno i vrlo teško. Korisno je dalje podijeliti ove materijale na više podgrupa materijale. To vam omogućuje da se aktiviraju mjere za detaljne neutraliziranje posebno rizičnih materijala.
2. korak – Redovno analizirajte nekurentne (“Mrtve”) zalihe
Kako otkriti nekurentne (“mrtve”) zalihe još u ranoj fazi kada se još prodaju – ali slabije, da kasnije ne postanu trošak. Analiza koeficijenata obrtaja omogućuje nam da na vrijeme detektiramo nekurentne (‘mrtve’) zalihe kako bi proaktivno smanjili troškove njihovog zbrinjavanja u budućnosti.
3. Korak – Odredite politiku zaliha
Sigurnosne zalihe – Trošak zaliha može biti znatan. Ali, zato je moguće definirati sigurnosne zalihe za svaku stavku na temelju željene dostupnosti, a u skladu s važnosti i fluktuacijom prodaje proizvoda. Tako bi ovaj trošak mogao biti manji ako koristite obračun sigurnosnih zaliha s programom Stock optimizer.
Cikličke zalihe – dio zaliha dostupnih ili planiranih da će biti dostupne u zadanom roku uz normalnu potražnju, isključujući višak zaliha i sigurnosne zalihe. Ova funkcionalnost pomaže profesionalcima u nabavi u određivanju količine naručivanja.
4. korak – Pronađite glavne uzroke viška zaliha
Vrlo važan dio LOGIKO metodologije za optimizaciju zaliha, je pronalaženje i otklanjanje uzroka koji su doveli do problema sa zalihama. Ova metoda pomaže u otkrivanju uzroka i njihovu analizu kako bi se razvio sustav ranog upozoravanja o problemu zaliha već u ranoj fazi.
5. korak – Jasno definirajte odgovornosti za zalihe
Kao i kvaliteta, usluga korisnicima i sigurnost u pogonu, i zalihe bi morale biti u cijeloj organizaciji definirane kao svačija odgovornost. Naravno da ćete trebati netko da bude zadužen za njih, ali pitanje je da li bi to trebao biti voditelj nabave (jer on je odgovoran za smanjenje troškova), ili je bolje da to bude voditelj prodaje (jer on zna što klijenti žele). Tkogod to bio morate biti oprezni da ne uvedete konfliktne ciljeve u odgovornosti ovih ljudi.
6. Korak – Pratite ključne pokazatelje uspjeha (KPI)
Kada stignemo do ovog koraka to ne znači da je optimizacija zaliha završena. U stvari, optimizacija zaliha gotovo nikada nije gotova. Potrebno je stalno praćenje i kontrola zaliha, uspoređivanje sa zacrtanom strategijom i politikom zaliha.
Nagradno pitanje:
Kako povećati prodaju i istovremeno smanjiti ulaganje u zalihe?!
Zatražite sastanak i prezentaciju još DANAS i uvjerite se u prednosti LOGIKO metodologije za upravljanje zalihama!
tel. +385 1 6602 557
ili na mail: info@logiko.hr
Pročitajte neke od članaka vezanih uz optimizaciju zaliha
Ugodan nastavak dana!