Kako proaktivno upravljati sa lancem opskrbe
Svaka kompanija je dio opskrbnog lanca bili mi toga svjesni ili ne. Svaki lanac opskrbe se sastoji od niza karika – resursa i raznih elemenata, sudionika i odnosa među njima, inputa i outputa te strategija i planova. Oni su kompleksni i teško je upravljati njima. Da, teško je upravljati njima ako to radite iz glava, a većina današnjih menadžera to pokušava raditi napamet, što je nemoguće.
COVID-19 je razotkrio koliko su lanci opskrbe osjetljivi na razne pritiske. Možda ne sve, ali definitivno su se neki problemi mogli izbjeći, a da bi imali bilo kakvu šansu upravljanja kompleksnim sustavima moramo imati tri elementa kako bi mogli upravljati sa lancem opskrbe:
- Model – Mapiranje i vizualna interpretacija svih sudionika u lancu opskrbe i veze menđu njima,
- Strateška pitanja i
- Scenariji.
- Strategije
1. Model lanca opskrbe
Model lanca opskrbe, kao i npr. model željeznice ili aviona, predstavlja vjernu sliku, ali ne samo sliku originala. Naime, model željeznice ili aviona je sposoban voziti odnosno letjeti te sadrži skoro sve detalje originala. Tako i model lanca opskrbe mora sadržavati sve detalje, sudionike, resurse, inpute i outpute te odnose među njima. On treba reagirati na isti način kao i original pa nam služi kao ‘sandbox’ (pješčanik) u kojem se možemo igrati sa raznim scenarijima. Sa jedne strane imamo ulazne elemente lanca opskrbe kao što su:
- nabava i dobavljači te sa time povezane strategije sourcinga;
- skladištenje odnosno mreža distributivnih centara te količine zaliha u njima;
- proizvodnja sa svojim kapacitetima, resursima i održavanjem;
- transport – od primarnog transporta sa povezanim troškovima pa do isporuka ‘posljednje milje’
- distribucija – kanali prodaje te kupci.
Sa druge strane imamo izlazne elemente ili rezultate kao što su podaci o:
- profitu.
- troškovima i
- prodaji,
2. Strateška pitanja
Svaki menadžer ima ili bi trebao imati svoje „čudovište iz ormara“ u obliku pitanja koja su povezana sa sudbinom svog poduzeća, a zbog kojih gube san ponoći. Danas, kada smo svjedoci raznih poremećaja na tržištu ta pitanja su sve brojnija. Pitanja koja vam ne daju spavati mogu uključivati (ali nisu ograničena samo na njih):
- Što ako ostanemo bez glavnog kupca ili što ako izgubimo 30 ili 50% prihoda?
- Što ako cijena energije (struja plin, diesel) poraste za 3, 4 ili 5 puta?
- Što ako nam roba, sirovine ili neke ključne komponente kasne 3, 6 ili 9 mjeseci ili nam ključni dobavljač skroz otkaže isporuke?
- Što ako vam otkaže linija proizvodnje koja je odgovorna za trećinu ili polovicu kapaciteta?
- Što ako cijena rada poraste ili ne možemo naći nove talente?
3. Razrađeni scenariji
Razrađeni scenariji u sebi sadrže kritične komponente ili utjecaje na uspjeh vaše kompanije u raznim kombinacijama, vjerojatnost da se određena kombinacija dogodi, sustav ranog upozorenja za svaki scenarij (kako bi znali da se pojedini scenarij događa) i aktivnosti koje treba poduzeti kako bi se izbjegle negativne posljedice.
Ciljevi
- Transparentnost organizacije – model sadrži sve detalje, elemente i odnose kao i originalni lanac opskrbe i pomaže u lakšem upravljanju organizacije bez dvosmislenih situacija
- Jednostavnost donošenja odluka – s obzirom da je model jednostavan i transparentan lakše ga je misaono obuhvatiti te kroz simulaciju raznih kombinacija donijeti odluku
- Otpornost na poremećaje na tržištu – Ovaj model će nam omogućiti da bolje planiramo jer će naši planovi biti bazirani na simulacijama koje su nam na određeni način pokazale moguće budućnosti te ćemo biti spremni, smanjiti vrijeme za prilagodbu i omogućiti bržu reakciju od konkurencije.
Metrika uspjeha projekta
Rezultati projekta koje ćemo dobiti je model u digitalnom obliku u kojem će se nalaziti:
- Lista elemenata (koje smo već spomenuli i koji su baza),
- Kritični elementi koji mogu utjecati na uspjeh odnosno neuspjeh vaše kompanije,
- Različiti scenariji i pitanja,
- Sustav ranog upozorenja za svaki scenarij,
- Popis aktivnosti u slučaju svakog pojedinog scenarija.
Benefiti projekta
- Otpornost i žilavost vaše kompanije na poremećaje na tržištu (nabavnom i prodajnom) i disrupcije u poslovanju
- Agilnost – brza reakcija
na promjene - Fleksibilnost – sposobnost prilagodbe na nove uvjete na tržištu
- Precizno planiranje – “Najbolji način da predvidiš budućnost je da ju stvaraš!” – Peter Drucker
- Osjećaj kontrole – Neprocjenjiv je osjećaj da ponovo vi imate inicijativu
Nazovite nasODMAH kako bi dogovorili sastanak i započeli dizajn vašeg lanca opskrbe!
- tel. +385 91 222 0123
- mail: inf
o@logiko.hr
Ugodan nastavak dana!