Svaki puta me iznenadi stav neke uprave da su konflikti između pojedinih odjela dobri, konstruktivni i korisni za kompaniju. To proizlazi iz razgovora koji sam nedavno imao sa predsjednikom uprave jedne veće trgovačke tvrtke.
Stav da konflikt stvara kreativnu napetost između timova (u ovom slučaju prodaje i nabave) i na taj način maksimizira rezultate, je pogrešan i opasan jer polako podriva odnose i komunikaciju u poduzeću. Ovo nikako ne pridonosi kreativnosti jer se gubi jako puno energije na međusobne razmirice (tko je kriv za loš rezultat, da smo imali dovoljno zaliha onda bi postigli ciljeve, zašto nije bilo tog materijala, tko je uzeo robu koja je namijenjena za određenog kupca ili projekt i slično). Osnovna fizika kaže da se određena energija troši na međusobni otpor ako svako tijelo ili strana vuče na svoju stranu, umjesto da se zajedničkim snagama ide u jednom smjeru.
Druga stvar u ovom slučaju je stav da je konflikt (ma kako kreativan bio) dobar. Konflikt nikada nije dobar i neće pomoći organizaciji. Konflikti stvaraju lošu krv među zaposlenicima, jer se smatra da je netko vrjedniji od drugoga i stvaraju se klike (mi protiv njih) što dovodi do politizacije, a svjedoci smo da politika i politikantstvo nikom nije donijela dobro.
Vratimo se u silose
Sljedeća stvar koja me frustrira je ponovno zatvaranje u silose. Ja sam mislio da je funkcionalna organizacija, koja pojedine odjele u poduzeću zatvara u silose koji su sami sebi dovoljni, stvar prošlosti. Ispostavilo se da nije tako. Još ima profesionalaca u upraavama koji smatraju da je svaki odjel u poduzeću igrač i kotačić za sebe i da ako pojedini kotač ne radi dobro, samo ga popravimo ili zamijenimo i stroj će opet raditi kao prije. To je mehanicistički način gledanja na organizaciju i on je više-manje stvar prošlosti. Danas se organizacija poduzeća, ali i cijelih lanaca opckrbe (ili lanaca vrijednosti) glada holistički tj. kako pojedini kotač ili dio utječu jedan na drugog. Naravno da pokvareni dio treba popraviti, ali treba vidjeti što je uzrok kvaru i popravljati uzroke, a ne posljedice i simptome.
Odjel nabave kao jetra
Odjel nabave možemo usporediti sa organom jetre u organizmu. Ako se jetra razboli i dobije cirozu, mi možemo lijekovima i određenim tretmanima tretirati bolesnu jetru, ali do pravog ozdravljenja otganizma neće doći ako ne promijenimo način života i prehrane. Tako i u slučaju pojedinog odjela u organizaciji kao na primjer odjela nabave, ako je bolestan, treba provjeriti uzroke simptoma i pogledati kompletnu situaciju. Tek kada pronađemo prave uzroke možemo pomoći cijeloj organizaciji.