BLOGiko - Kronike jednog konzultanta

Skladište brzinom svjetlosti

Kako postići da skladište bude brzo i munjevito u svojim operacijama?

Svi znamo da kupci obožavaju kada im njihova narudžba stiže u najkraćem roku i prije nego su se nadali. Znamo i da smo mi zadovoljni kada obavimo sve naloge u regularno radno vrijeme. Isto tako znamo da to nekada nije moguće jer dolaze dani sezone kada se broj naloga i transakcija na skladištu poveća iza više od tri puta u odnosu na prosjek.

Kako dakle ubrzati skladišne operacije kako bi i u vrijeme sezone stizali na vrijeme i da kupci budu zadovoljni?

Da bi naše skladište bilo brzo mora biti FAST! Da li ste dobro pročitali? Jeste. Dakle, skladište mora biti brzo na svim jezicima. Malo ću posuditi riječ FAST iz engleskog na trenutak kako bi objasnio o čemu se radi. Dakle, riječ FAST znači brzo, ali istovremeno predstavlja i skraćenicu za ono što će nam pomoći da naše skladište i skladišne operacije postanu brzo poput munje:

  • FLOW ili PROCES
  • ACCESSIBILITY ili PRISTUP
  • SPACE ili PROSTOR
  • THROUGHPUT ili PROTOK

Slapovi Niagare u skladištu

Glavna funkcija skladišta u modernom poslovanju je da roba što prije izađe iz njega i da pronađe svog kupca. Funkcija skladišta nije da roba leži na skladištu. Možda sam već pomalo dosadan u svom propovijedanju, ali neke stvari treba više puta ponoviti jer su važne.

Skladište je do prije stotinu godina odnosno u vrijeme kada je prevladavala poljoprivredna proizvodnja, bilo mjesto na kojem se odlagala ljetina u vrijeme berbe i žetve i onda se sukcesivno ta roba otpremala tijekom godine. Danas imamo distributivne centre, pretovarna mjesta, cross-dockove, hubove isl. I glavna želja je da se roba koja je smješta na tim mjestima što prije otpremi i da ona budu slobodna. Razlog tome je što je skupo držati robu na bilo kojem mjestu koje nije kupac ili koje ne dodaje vrijednost. Samo skladište ne dodaje vrijednost, ako se tamo ne obavlja pakiranje, prepakiranje, deklariranje isl.

S obzirom da je držanje robe skup sport onda se i dizajn skladišta mora promijeniti. Više nije stvar u tome da maksimiziramo broj paletnih mjesta već manipulativni prostor. Ne prilagođavamo komisione puteve složenoj robi, već robu slažemo prema tome kako je najefikasnije možemo izbaciti iz skladišta. Procesi u skladištu moraju biti osmišljeni da se u doticaj sa robom dolazi što manje - maksimalno 3-5 puta.

Kontrola vs. Optimizacija zaliha

Nedavno sam radio projekt optimizacije zaliha u jednom poduzeću koje već sada ima solidne procedure za kontrolu zaliha i drži ih relativno pod kontrolom. Kažem da ima procedure za kontrolu zaliha, što ne znači da ima procedure za optimizaciju zaliha.

Koja je razlika između kontrole i optimizacije zaliha? Kada nešto kontrolirate onda vam je u prvom redu cilj da nešto nominalno ne raste. U slučaju zaliha kontroliramo njihov rast te pazimo da zalihe ne prijeđu neke arbitrarno postavljene granice...

Intervju Antonia Zrilića za časopis Industrija

Antonio Zrilić intervju u Industriji from Logiko d.o.o.

Industrija: Uspešno ste sproveli procese optimizacije troškova, povećanja profitabilnosti i poboljšanje procesa u skladištu, logistici i celokupnom lancu snadbevanja u mnogim kompanijama u regionu kao i inostranstvu. Sa kakvim se problemima susreću kompanije koje se bave logistikom i da li se razlikuju problemi u zavisnosti od zemlje i tržišta u kojoj se nalazi kompanija?

Antonio Zrilić: Upravo sam u jednom članku obradio poveznicu logistike i strategije poduzeća te kako sa logistikom utjecati na provođenje strategije. Uobičajena strategija svakog poduzeća je profitabilan rast. Neke kompanije više cijene rast kao takav i povećanje tržišnog udjela dok je nekima ipak bitno da taj rast bude održiv i da je profitabilan. Međutim, bez obzira kakvi su detalji strategije svaka strategija da bi bila provedena mora imati definirane procese koji podržavaju takvu strategiju. Problemi sa procesima su uvijek isti bez obzira o kojoj se industriji, državi ili tržištu radi. Traži se efikasnost, a to u prijevodu znači da postignete što veći output sa što manjim inputom. Inputi su zalihe, prostor za odlaganje tih zaliha, oprema za manipulaciju te ljudi koji ju opslužuju. Tu su i IT sustavi koji vam olakšavaju upravljanje svim ovim resursima. A output je zadovoljan kupac. Što znači zadovoljan kupac? Krenimo od sebe kao kupca i što mi želimo kada smo u toj ulozi. Kupac želi svoju plaćenu robu ili uslugu brzo (u dogovoreno vrijeme) i točno (naručena roba u dogovorenoj količini i kvaliteti). Netko će reći i po što nižoj cijeni, ali s obzirom da je kupac već naručio robu po dogovorenoj cijeni njega ne zanima po kojoj cijeni (troškovima) ćete vi dostaviti tu robu. To zanima vas kao dobavljača. I taj "detalj" je u srcu logističke efikasnosti. Kao i kod zahtjeva za povećanjem kapaciteta i prihoda koje smo naveli te zahtjev za efikasnošću završavamo sa procesima. Dakle, tajni sastojak povećanja efikasnosti jesu procesi i to je poveznica između dva globalno cilja: prihoda i efikasnosti. Dakle, glavni problemi su povezani sa efikasnošću ili fleksibilnošću procesa.

O nama

Logiko d.o.o.  dodaje vrijednost svojim klijentima i njihovim kupcima kroz poslovno savjetovanje, prilagođene radionice, coaching te tematske webinare i konferencije.

Contact

For all information we are available at:
 info(@)logiko.hr
  +385 1 777 98 67
+385 1 777 98 67
 Barčev trg 14, 10000 Zagreb, Croatia
 
You can find us on social media too: